דרך המלך בשרון וגם קבר בנות יעקב

אוהבי ארץ ישראל וידעניה מכירים היטב את דרכי הארץ. מי מהמטיילים לא שמע על דרך הים? ומי לא מכיר בעבר הירדן את דרך המלך? הראשונה מכונה בתנ"ך "דרך ארץ פלשתים" ואילו השניה  תמיד נקראה בפי כל דרך המלך. במפה למטה ניתן לראות את דרך המלך העוברת בשדרת ההר בעבר הירדן לכיוון צפון והיא מסומנת באדום  ואת דרך הים המסומנת בכחול והעוברת בארץ ישראל קרוב לחוף (או 15 קילומטר ממזרח לו). כלומר לכל ברור היה שבמערב עוברת דרך הים ובמזרח מעבר לירדן עוברת  דרך המלך.

מאת Ori~ – נוצר על ידי מעלה היצירה by he:user:רוליג after File:Ancient Levant routes.png, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8989191דרכים בישראל

יש לנו סימוכין שדרך המלך עברה באדום מספר במדבר . כאשר משה פונה אל מלך אדום  במדבר כ' יד " וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה מַלְאָכִים מִקָּדֵשׁ, אֶל-מֶלֶךְ אֱדוֹם:  כֹּה אָמַר, אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל, אַתָּה יָדַעְתָּ, אֵת כָּל-הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתְנוּ.  ….. וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ בְקָדֵשׁ, עִיר קְצֵה גְבוּלֶךָ.  יז נַעְבְּרָה-נָּא בְאַרְצֶךָ, לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם, וְלֹא נִשְׁתֶּה, מֵי בְאֵר: דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ, לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול, עַד אֲשֶׁר-נַעֲבֹר, גְּבֻלֶךָ.."  ובהמשך משה עוזר לנו למקם את דרך המלך בעבר הירדן גם כאשר הוא פונה לסיחון מלך האמורי ואומר לו ללא בקשה שהוא מתכוון לעבור בדרך המלך. בתקופה הרומית בזמנו של הכובש הגדול טריאנוס, נסללה הדרך לאורך ההר כשהיא חוצה את אדום, מואב והגלעד לכיוון בוצרה- בירת הפרובינקיה ערביה פטראיה ונקראה ויה טראיאנה נובה. כלומר הדרך הטראיאנית החדשה.

אבל יש הפתעה מסויימת בעובדה שאנו מוצאים את השם דרך המלך בכמה רחובות במקומות שונים דווקא במערב ארץ ישראל.   הכיצד? במושבי גן חיים ישנו רחוב אשר שמו הוא דרך המלך. זהו תרגום של שמה של דרך אשר אנו במושב מכנים אותה עד ימינו אנו בשם "טאריק סולטאן". השם הוא ערבי אך בני המושב משבשים אותו משום שיש לומר "טאריק אל סולטאן" (אל הוא כמו הא הידיעה בערבית)" طريق السلطان" . השם נהגה כמובן תוך שיבוש.  ברמות השבים אנו מכירים  רחוב נוסף בשם דרך המלך ובשלט הרחוב מצוין שזו הדרך מדמשק ליפו. המשכה של אותה דרך מצוי במושב גבעת חן.  שם קראו אנשי המושב  לרחוב "דרך הסולטאן". במפת גוגל נראים שני הרחובות של רמות השבים וגבעת חן וברור שהן היו בעבר דרך אחת ושמה "טאריק אל סולטאן".

דרך המלך בשרון

מעבר לכביש 531 צפונה לאורכו של נתיב הדרך ההיסטורית לכיוון כפר סבא, השם משתנה . קטע קצרצר ממנו נקרא "נתיב האבות". זה מה שהיו מוכנים פרנסי כפר סבא להעניק לשם ההיסטורי, אבל המשכו לכיוון צפון נקרא … "רחוב טשניחובסקי ". הכביש הנושא את המספר 554 עובר בנתיב העתיק הזה לכיוון צפון, חולף ליד המושבים גן חיים, צופית , שדה ורבורג, חוות קלמניה, קיבוץ רמת הכובש  ומגיע לטירה.נתיב האבות (2) בטירה נקרא הרחוב "דרך יפו" משום שהוא למעשה הוביל מדמשק לכיוון יפו. בתחילה היו דרך הים העתיקה ודרך יפו מאוחדות בצאתן מדמשק אולם בטול כרם התפצלו הדרכים. האחת המשיכה דרומה לכיוון מעבר אפק והשניה פנתה לדרום מערב בכיוון יפו. לשתיהן קראו טאריק אל סולטאן.

דרך הים נקראה בשרון גם "דרב אל חרמיה" דרך הגנבים " . זאת בשל שוד תדיר שהיה מנת חלקם של ההולכים בה. במפת הקרן לחקירת ארץ ישראל ( PFF)  אשר למטה ניתן לראות את הדרך בין טול כרם ליפו הקרויה טאריק אל סולטאן – היא המקור לרחובות שהזכרנו למעלה- דרך המלך, דרך הסולטאן, נתיב האבות ודרך יפו. כל אותם רחובות יושבים ממש על הנתיב העתיק עליו אנו דנים. בנוסף יש לשים לב לדרך רוחב מכיוון קלקיליה לכיוון המקום הקדוש "חראם" הוא סידנא עלי – פרוש השם בעברית  "דרך המקום המקודש" או בערבית  "טאריק אל חראם" -"طريق الحرام"

" . היום רחובות בן יהודה ובגין בכפר סבא והמשכם ברחוב וייצמן ברעננה, הנמשך עד כ3.5 ק"מ מסידנא עלי (עד " גלידה גולדה"). בניית כפר שמריהו, סלילת כביש 2 וכביש 20, קטעו את מהלכה של הדרך ההיסטורית שאינה קיימת יותר.

טאריק אל סולטאן 1במפה למעלה ניתן לראות גם את הכפר מסקי מדרום מערב לקלקיליה. בכפר זה חנו כוחותיו של נפוליאון ב 14.03.1799 כאשר עשו את דרכם לכיוון קאקון ואחר כך לעכו. כלומר נפוליון עבר ברחוב טשרניחובסקי בדרכו צפונה. מעניין לציין שהגנרל שהיה בכוח החוד משהתקדם לכיוון כפר סבא היה קלבר. וכאשר נפוליון היה עסוק בטבח שבויים ביפו הודיע קלבר לנפוליון כי הוא נכנס ל"יער הגדול בסוריה". הכוונה כמובן ליער השרון המפורסם המצויין יותר מאוחר גם במפות הPEF  . מדוע סוריה? ארץ ישראל בעת ההיא נחשבה לחלק מסוריה או הלבנט והמסע הנפוליוני הזה נקרא המסע הסורי.

לאחר שבדקנו את מקור השם דרך המלך באזור השרון, מסתבר שיש עוד רחובות בשם זה בגבעת שמואל ובגני תקווה. יש להניח שגם שם עברה אחת מדרכי הסולטאן.

המפתיע מכל הוא שכאשר אתה בודק את האזור בכפר סבא המזרחית הצמוד לכביש  6  אתה מוצא שוב רחוב בשם דרך המלך . למי שקרא מאמר זה עד כאן ההסבר פשוט למדי. גם דרך הים הממשיכה במרזבת השרון לכיוון מעבר אפק נקראה טאריק אל סולטאן כמו כל דרך שנחשבה לדרך שלטונית הראויה להגנה (מסוימת). לכן קראו פרנסי כפר סבא לרחוב באזור התעשייה המזרחי הזה בשם זה. קצת צפונה ובניצב לרחוב דרך המלך הזה ישנו רחוב שכיוונו מזרח מערב והוא נקרא "דרך אפולוניה" וברור שזהו הנתיב העובר מקלקיליה לכיוון סידנא עלי שהוזכר כ "טאריק אל חראם"- "طريق الحرام".

דרך המלך כפר סבא

מעתה אמור: דרך המלך, לא רק בעבר הירדן.

בתקופה הממלוכית היתה לדרכים עדנה בגלל הצורך החיוני לשמור על הקשר בין דמשק לבין קהיר. כאן על נתיב דרך הים, עברה דרך הדואר היא "טאריק  אל באריד". אותה דרך דואר כמובן היתה דרך סולטאנית והרי לך צידוק לשם "טאריק אל סולטאן". לממלוכים בנוסף לדואר היתה דאגה אחרת . הם חששו מפלישות ימיות של הצלבנים היושבים באיי הים התיכון. לכן מיקמו קברי קדושים כמו שייח עוואד באשקלון , נבי רובין (ראובן)ליד נחל שורק , גבעת יונה באשדוד, סידנא עלי באפולוניה ואחרים . גם בפנים הארץ לאורך הדרכים אתה מוצא קברי קדושים כמו קבר בנימין (ימין) קבר שמעון מצפון לו ליד מחלף אייל, בערבית נבי שמון והאזור סביבו נקרא שמוניה וגם קבר הקרוי "קבר בנות יעקב" .

אם נצפין לאורך הדרך נגיע לאזור הכפר הפלסטיני אִרתח- מדרום לטול כרם נבחין למרגלות הכפר מעבר לחומת ההפרדה בצמד כיפות. זהו המבנה הקרוי "קובור בנאת יעקוב"  קבר בנות יעקב. התמונה למטה.קובור בנאת יעקב לתוהים אשר בכם היודעים שליעקב היתה בת אחת, נבהיר מיד כי יש רבנים שטענו כי ליעקב היו כמה בנות. כנראה שלאמונות אלו יש הד במסורות האיסלם.  על פי מסורת מקומית, יעקב אבינו נח במקום הזה ומכאן שם הכפר אִרתח שפירושו לנוח ולהתרגע.   יש להניח שלמסורת זו היתה עדנה בזמן שבו הממלוכים השתמשו לצרכיהם בדרך הדואר שעברה כאן. מעניין שאנו מוצאים את קברם של ראובן, בנימין, שמעון ואפילו בנות יעקב. רוב קברים אלו הם מהתקופה האיובית-ממלוכית .                                                    כל אלו נבנו  לצידה של דרך הים שהמוסלמים כינו אותה  גם דרך הסולטאן או "דרך המלך" .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>