לנוכח פסל אפולו … מעזה

לְנֹכַח פֶּסֶל אַפּוֹלוֹ / שאול טשרניחובסקי

בָּאתִי עָדֶיךָ, אֵל נִשְׁכָּח מֵעוֹלָם,

…אֵל יַרְחֵי-קֶדֶם וְיָמִים אֲחֵרִים

כאשר שולחו רקטות מעזה לעבר מרכז הארץ במאותיהן , חזיתי במסלולן הלילי לכיוון תל אביב והרצליה, מביתי במושב גן חיים. מחשבותי נדדו לארכיאולוגיה ולמחירן של רקטות. חישוב קצר הביא    אותי למסקנה שניתן לממן 90,000 רקטות ב 20  מיליון דולר

מדוע 20 מיליון דווקא? ומדוע את מימון הרקטות הזה קשרתי באורח מוזר לארכיאולוגיה? ובכן, הקשר הוא לארכיאולוגיה לא חוקית (Illicit Archaeology) שכידוע שכר נאה בצידה. למעשה הקשר הוא לפריט ארכיאולוגי מסויים,  הקרוי  "אפולו מעזה".

אפולו עזה

By Ginolerhino – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?
curid=71133963

שוחרי  תרבות בודאי יכירו   את ונוס ממילו, או את ניקה מסאמוטראקי ושורה ארוכה של פסלים הקרויים על שם המקום בו נמצאו.                                                                                          פסלי אפולו רבים נמצאו במרחב  היווני / רומי – ארכאיים,  חלקם קלאסים , יש הלניסטים וכמובן  רומאים. .אבל אפולו מעזה?  מי שמע על פסל זה?

ובכן ,קוראי עיתונות  עולמית  מתמידים  ואפילו עיתונות ישראלית שמעו  גם שמעו,  כתבות רבות על העניין  פורסמו ואפילו סרט הופק בנושא. הפסל זכה לכתבות רבות בעיקר בשל עסיסיות העלילה.

באוגוסט  2013  הבחין דייג עזתי בשם ג'אודת אבו  ע'וראב  בדמות אדם מתחת הגלים בתוך  הים,  אך די קרוב לחוף באזור דייר אל בלח . הוא התקרב  לדמות  וכאשר נגע בראשו של האיש, הסתבר שאין זה אדם שטבע אלא פסל ברונזה. כך טוען במו פיו  הדייג העזתי – מוצא הפסל- המתגורר בדייר אל בלח . הוא חשב  שהפסל הנדיר הזה ישים קץ למצבו הכלכלי הרעוע,  אליו הביאו אותו  בעבר עיסוקיו כחופר מנהרות הברחה על גבול מצרים, או דייג דל תוצאות בחופה הדרומי של הרצועה. 

ג'אודת הזעיק את חבריו  והם עזרו לו למשות את הפסל השוקל כ  450 ק"ג  וגובהו   כ 1.7     מטר .  ג'אודת חיפש דרך להפוך את המציאה למזומנים. חודש  אחר מציאתו הגיעו שוטרים מטעם החמאס לבית הדייג , הפקיעו את הפסל שהוא " רכוש העם הפלסטינאי "  והפסל לא נראה מאז. כאשר נשאלו  בעניין שלטונות החמאס , תגובתם היתה שהפסל לא יוצג עד לחקירה בעניין.  אין ידוע איזו חקירה נערכה אך מאז לא נראה הפסל.  אמנם דובר על כך שהפסל יוצג אך מיד צצו השגות איסלמיות על כך שיש להצניע את אבריו האינטימיים . הערכת הארכיאולוגים מבית הספר למקרא בירושלים המזרחית היא כי הפסל הוא בן המאה החמישית עד הראשונה לפני הספירה – בתקופה זו פסלי הברונזה היו פופולריים. ההעתקים של פסלים קלאסיים ברומא היו העתקי שיש .

הפסל לא הוצג  בציבור מאז ועד היום.

אפולו עזה ראש1

אך הפסל  כן  הוצג לזמן קצר באתר אי ביי  למכירה פומבית  עם מחיר התחלתי של חצי מיליון דולר. מחיר הפסל הוערך לפחות ב 20 מיליון דולר.

 באתר  צוין שהאיסוף  הוא  עצמי ויש לאוספו בעזה ( Free local pickup). מיקום קצת מוזר ברצועה הנצורה חסרת הנמל הבינלאומי.

מפרסם ההודעה באי ביי הוא THN87 וחיפוש קצר ברשת  זיהה אותו כפלסטיני המתגורר בקנדה.

פירסום אי ביי אפולו

הפירסום הוסר.

מוזיאונים בעולם המערבי הצהירו כי הם מוכנים לתת כתף לשיחזורו של הפסל  השמור. היו  גם הצעות לרכישה. הפסל נפגם  משום שג'אודת הוריד את זרת ימין כדי לבדוק את החומר ממנו נוצק הפסל (אולי  יש בו  זהב?)  אכזבתו היתה גדולה כאשר הסתבר שהחומר הוא ברונזה. אחיו  פגם באצבע אחרת.

עיני הפסל היו שלמות ושתיהן נראות כך בצילום לאחר מציאתו אבל בצילום מאוחר יותר חסרה אחת העיניים (שמאל).  הפסל שמור מאד  בהשוואה לפסלי ברונזה  אחרים.  חסרה עליו צימדת ים מפותחת.  ומצב השימור אינו מתאים לברונזה ששהתה בים. אלא אם כן השהייה היתה באזור אנאירובי.. האמנם נמצא הפסל בים? או שמא נחפר בחפירה פיראטית באיזה אתר ארכיאולוגי עלום?

ברור שה"מוצא" אינו יכול להודות בחפירה לא חוקית שהרי אז ייאסר. יש סבירות גבוהה שהפסל עיטר כנראה מבנה מקודש כלשהוא אולם לא ברור איזה .

הפסל הוא בסגנון ארכאי למעט הראש, אך יש בו תנועת ידיים מסוימת  (בפסלים ארכאים  רבים הידיים צמודות  לגוף בדומה לפסלים מצריים) הראש  שונה  וכנראה שנוצק לחוד וחובר.   (כמו בפסלי ברונזה אחרים בעולם הקלאסי)

כדי שנבין איך ניתן לשחזר פסל ברונזה, נבחן פסל  הקרוי אפוקסיומנοι מקרואטיה  (אפוקסיומנוס- Αποξυωμένοι הוא אתלט שמגרד את גופו לפני כניסה למרחץ עם מכשיר הנקרא סטריגיל (STRIGIL) משמן שמשח על גופו, יחד עם לכלוך וזיעה) .  פסל זה נמצא בים האדריאטי ליד לושיני, במצב גרוע יותר מפסלנו העזתי, עם צימדת ים שכיסתה את כולו.

אפוקסיומנוס קרואטיה  צימדה

By Sti2 - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22140045

 הטיפול בפסל  הקרואטי הביא אותו לרמת גימור נהדרת. נוכל לשער כיצד יכול היה להראות אפולו שלנו מעזה לו היה מקבל טיפול דומה. אך זו עזה ולא קרואטיה ובה השימור הארכיאולוגי אינו מה שמעניין את המבקשים לשרוד בה.

הנה , כך טופל אפקסיומנוס הקרואטי וכך הוא נראה כמוצג במוזיאון :אפולו מקרואטיה

By User:Zmaj - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2557677

הראש נראה כך, עם עיצוב שיער מרשים.ראש אפולו מקרואטיה

By User:Zmaj - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2557688

לפסל העזתי יש דמיון  מסוים לאפולו מבית קיתארה בפומפי,

אפולו מקיתארה

  ואפולו מפיראוס.אפולו מפיראוס

By Giovanni Dall'Orto. Own work, 14 November 2009, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10556632                                    לפסל אין אטריבוט כלשהוא שיכול היה לזהותו כאפולו. לא פיתון אותו הרג, לא לירה בה ניגן, לא דולפין איתו הגיע על פי גרסה מסוימת. אך התלתלים המופיעים בחלק מפסלי אפולו דומים לפסל אפולו מעזה. הם הביאו לזיהוי הוודאי של  הפסל  כאל אפולו.

אפולו ממקדש זאוס באולימפיה נראה כך עם תסרוקת תלתלית המאפיינים את כל פסלי אפולו.  התסרוקת מאולימפיה מזכירה את אפולו העזתי ...אפולו ממקדש זאוס אולימפיה

 By Roccuz [1] - Own work, CC BY-SA 2.5 it, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=701136                                                                                                                                                                                       האם נמצא פסל אפולו בים? או שמא נחפר? אם כן היכן? איזה מקדש עיטר? מי הוא האמן? ומה באמת התיארוך של הפסל? היכן נמצא פסל אפולו מעזה כעת?  האם נמכר?  אם כן למי?  מה היה מחיר המכירה? 

האם נזכה לראותו באחד הימים מעטר אולם מוזיאוני באירופה? 

והאם מימנה מכירתו רקטות ששולחו לכיוון אפולוניה......? 

קישור לסרטון  העוסק בתעלומה הזו 

https://youtu.be/oIoqmhWSNiM

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>