ריצ'רד מיינרצהאגן- הרפתקן- גיבור או בדאי?

ריצ'רד מיינרצהאגן- הרפתקן, גיבור או בדאי?

 

ביום 31.10.1917  יומיים לפני הצהרת בלפור, נכבשה באר שבע בידי הצבא הבריטי בעזרת כוחות משולבים,  בריטים פרשים אוסטרלים וניו זילנדים. במסתגרת הכיבוש נוהלה הסתערות פרשים מיוחדת על מזרחה של העיר.

הקרב על באר שבע במלחמת העולם הראשונה היה אחד מקרבות הפרשים האחרונים שהתקיימו ובגלל אופיו יש לו גם ייחוד צבאי.

בעברך בשדרות חיים ברלב בירושלים מעל מנהרת לוי אשכול, אתה חולף בלי משים על פני כיכר מיינרצהאגן. מי היה האיש? רוב הציבור הישראלי אינו מכיר את הדמות המיוחדת הזו. בזאת עוסק הכתוב מטה.

בתחילת 1915 ניסו הטורקים לחצות את תעלת סואץ בהנהגתו של הקצין הגרמני קרס פון קרסנשטיין.  היה זה בפברואר ומקום החצייה היה זהה לנקודת החצייה של צה"ל במלחמת יום הכיפורים. נסיון זה  נכשל והטורקים בעצה אחת עם הפיקוד נאלצו לעבור למיגננה.

 הבריטים החלו להתקדם לכיוון עזה בדרכם סללו מסילות ברזל באורך מאות קילומטרים, סללו דרכים  והניחו צינור מים  בארוך של כ470 קילומטר שהוביל את מי תעלת המים המתוקים. מפקד הזירה היה גנרל ארצ'יבלד מוריי. הכוחות התקרבו לעזה ובקרב הראשון עזה נכבשה כמעט כולה כולל גבעת עלי אל מונטר והטורקים הובסו, אך ידיעות שהגיעו ממקורות מודיעין אמרו שכוח טורקי גדול מתקרב והאנגלים נסוגו. הטורקים לא האמינו למראה עיניהם כאשר חזו באנגלים עוזבים ללא קרב. הכיבוש נכשל. מוריי החליט על מתקפה נוספת והפעם בעזרת נשק שמעולם לא נראה היו אלה הטנקים הראשונים וגם פגזי גז נראו בארץ הקודש. כן, השתמשו בנשק כימי בארץ ישראל אך לרוע מזלו של מוריי הטנקים התקלקלו ולא פעלו כיאות והרוח לא שיתפה פעולה עם הגז וקרב עזה השני נכשל.

בתמונה טנק מדגם 1 MARK פגוע ומושבת.

 לאחר קרב עזה השני גנרל מוריי הוחלף ובמקומו הגיע מפקד חדש : אדמונד אלנבי במטהו שירת קצין בשם ריצ'רד מיינרצהאגן ) Meinertzhagen )כקצין מודיעין אז פגש מיינרצהגן את אהרון אהרונסון , ראש מחתרת ניל"י, הפרטים הבאים הם על פי יומן של מיינרצהגן שחלקו תורגם לעברית תחת השם "יומן מזרח תיכוני" . עצת יועציו של אלנבי שכללו את אהרונסון, מיינרצהגן ואחרים היתה לכבוש את באר שבע במקום עזה אבל היה צורך להונות את הטורקים כדי שיחשבו שהבריטים מתכוונים שוב לכבוש את עזה ולכן הגה מיינרצהגן הפלת תיק עם תוכניות כוזבות לכיבוש עזה, ומידע על חופשה של אלנבי בדיוק בזמן ההתקפה המתוכננת על באר שבע. מיינרצהגן רכב לחזית יחד עם חייל שאיבטח אותו , לחייל סיפר שהוא כצפר מפורסם מחפש חסידות ) הם פגשו פטרול טורקי ומיינרצהגן ירה לכיוונם, הפיל את התיק ואף פצע את סוסו. הטורקים הרימו את התיק( מקור: יומנו של מיינרצהגן (תרגיל זה היווה השראה לתרגיל במלחמת העולם השניה ראה:

אורי קציר – האיש שלא היה – תרגיל הונאה במלחמת העולם השניה

 על פי המקובל על היסטוריונים רבים הטורקים הופתעו מכך שביום 31.10.1917 תקף הצבא הבריטי מדרום ומערב את באר שבע –  הפרשים האוסטרלים לעומת זאת  דהרו  ותקפו מכיוון מזרח שמונה קילומטרים עד שהגיעו לחפירות הטורקיות. בניגוד לתורת הלחימה המחייבת את הפרש לרדת מסוסו ולהלחם בחפירות ברגל, שטפו הפרשים ודילגו מעל חפירות הטורקים כדי להגיע מהר אל הבארות שהטורקים החלו לפוצץ. ללא הבארות הסוסים היו מתים. כך בשיתוף פעולה ארטילרי, רגלי ורכוב  נכבשה באר שבע.

מתקפת הפרשים האוסטרלים. מקור :ויקיפדיה

 בשנת 2007 שיחזרו צאצאי יחידות הפרשים האוסטרלים, את כיבוש באר שבע על סוסים ששכרו מ"חווית הרוכבים" ליד בית אורן ובמדים של זמנים עברו וכלי נשק מאותה מלחמה, עשו את דרכם במסע רכוב מרפיח אל נבטים של היום ומשם ממש כמו אבותם, דהרו דהירה ארוכה והסתערו על באר שבע. הם גם חנכו אנדרטה לזכר החיילים שנפלו.

צילום פארק החייל האוסטרלי בבאר שבע בו נראה פרש מעל החפירות הטורקיות. מקור :ויקיפדיה

הקרב על באר שבע מהווה אתוס לאומי חשוב לאוסטרלים ולניו זילנדים, הוא מונצח במוזיאון המלחמה בקנברה בצורה נרחבת, אתרי אינטרנט אוסטרלים מספקים מידע אדיר על הקרבות בארץ ישראל, תיירים אוסטרלים מבקרים באתרי הקרבות.

אנדרטת הרוכבים בקנברה בה נראים פרשים וסוסיהם … מקור: ויקיפדיה

אבל עזה נותרה בלתי כבושה וכדי לכבוש אותה – כותב מיינרצהגן- הציע לאלנבי למלא את הסיגריות ) שהיו משליכים על בסיס יומי לחיילים הטורקיים יחד עם תעמולה, על תענוגות הסולטן בטופקאפי, באופיום אלנבי התנגד נחרצות אבל מייינרצהגן שהיה פורק עול ידוע, אכן דאג שביום הקרב החיילים הטורקים יהיו מסוממים לגמרי, הוא גם ניסה בעצמו את החומר וטען שההשפעה היא עילאית, כמו כן נהג להציע לאורחיו סיגריות ממולאות כאשר רצה שישתקו קצת, אפיזודות נוספות הקשורות למיינרצהאגן: *על פי ספרו שירת כציר מדיני ראשי בברלין בשנת 1935 כאשר הגיע לטירה גדולה לפגישה עם היטלר , נכנס אל חדר עצום שבקצהו עמד היטלר. שני האישים צעדו זה מול זה וכאשר נפגשו במרכז החדר רקע היטלר ברגליו ואמר "הייל היטלר", מיינרצהגן לא נשאר חייב והרים את ידו ואמר "הייל מיינרצהגן.

מיינרצהאגן הפך לאוהד ציונות מושבע, היו לו תכניות גרנדיוזיות בסיני ובארץ עבור היהודים.

הוא טען כי לכן סולק מהאדמיניסטרציה בארץ ישראל.

באפריל 1948 על פי עדותו שהה על סיפון אניה שעגנה במפרץ חיפה יחידת חיילים ירדה מהאניה כדי לאבטח את פינוי הצבא הבריטי בעת שהקרב על חיפה היה בעיצומו. מיינרצהגן לווה חגור ונשק מחייל שחלה, הצטרף לעמדות ההגנה, לחם ואף פגע בכמה לוחמים ערבים. " היה לי יום נהדר" כתב ביומנו.(יומן מזרח תיכוני)

 בגלל אהדתו לציונות נקראה על שמו ככר בירושלים. כצפר ידוע כתב ספר על צפורי ערב, צפורי מצרים וגילה מינים חדשים למדע, לכן ימי צפרות נערכו לזכרו באוניברסיטת ת"א.

מיינרצהאגן גילה באפריקה את חזיר היערות הענק והוא קרוי על שמו : Hylochoerus meinertzhageni

הערך על  זה בויקיפדיה בעברית מתאר אישיות ססגונית חיובית, אוהדת יהודים ואוהדת ציונות אך הערך באנגלית, מנפץ לגמרי את המיתוס, ומתאר דמות שונה לגמרי שהאמת אינה נר לרגליה בקצרה על מעלליו שהתגלו קצת מאוחר גם במסמכיו שלו.

מיינרצהאגן מת ב1967 – הוא ביקר בארץ מספר פעמים ומעדותו של מנהל מחוז מרכז ברשות שמורות הטבע היה צלף כאשר ירה בעופות.

מיינרצהאגן אוחז בחוברה בקניה.

להלן כמה מקרים מעניינים מעברו הססגוני:

1)     הודו – הואשם ברצח משרתו אך "התיק נסגר"  והעניין לא הגיע להאשמה ומשפט.

2)     באפריקה התגנב לאוהלו של קצין גרמני – חיסל אותו והתיישב לאכול את ארוחת חג המולד שהגרמני הכין " כי חבל לבזבז ארוחה טובה".

3)      אפריקה – בקניה בעת דיכוי "מרד נאנדי" יזם פגישת פיוס עם מנהיג המרד Koitalel Arap Samoei לאחר שנים רבות בהן לחמו אנשי נאנדי נגד סלילת מסילת הברזל לאוגנדה. בפגישה בה היו אמורים לסכם על שלום, לחץ את ידו של הקנייתי, ירה בו למוות וחייליו של מיינרצהאגן שהסתתרו במארב עם מקלעים חיסלו גם את פמליתו של המנהיג הקנייתי. את מטות השלטון של ראש השבט שהם חפץ חשוב לשבט, החזיר לקנייתים בנו של מיינרצהאגן שנים רבות לאחר מכן.

בתמונה מויקיפדיה נראה המאוסוליאום של הנרצח הקנייתי.

4)      קצין בשם ניט כתב לו מכתב פעמיים בעקבות פרסום "תרגיל התרמיל " בטיימס, ניט טען כי הוא זה אשר הפיל את התרמיל ולא ידוע לו שהיו שניים, המפקד הגרמני קרס פון קרסנשטיין כותב כי היה ברור לו שהמידע בתרמיל מפוברק והוא ידע שבאר שבע תותקף ממודיעין שטח שקיבל.

5)     בשנות התשעים התברר שגילויו על מיני ציפורים חדשים היו הונאה, למטה מוצג קטע עתונות שכותרתו " אורניתולוגים נדהמים לאור הונאת אספן צפורים" בכתב העת "נייצ'ר"- בכתבה נטען שחלק מהציפורים נגנבו פשוט מהמוזיאון הבריטי ומיינרצהאגן ניכס את גילויין לעצמו במקומות קרובים מבחינת אקלימם ואופיים למקום הגילוי האמיתי.

 קישור לכתבה על ההונאה הגדולה  כאן.

6)      ביומני היטלר לא נמצא שום תיעוד על מיפגש עם ריצ'רד מיינרצההאגן.

7)      גם תיאוריו על הקרב בחיפה אינם ממוסמכים.

8)       נסע לפגישה עם אשתו  אני (Annie)   שהיתה אורניתולוגית גם – היא נמצאה ירויה כאשר שהו יחדיו לבדם. נאמר שזו היתה תאונה ויש טענה להתאבדות.  הכדור חדר מלמעלה לגולגולת , משפחתה טענה שרצח אותה או גרם לה להתאבד.

הסופר ג'והן גרפילד טוען שזווית הירי מלמעלה דרך הגולגולות אל עמוד השדרה יכולה להגיע רק מאדם גבוה. הטענה היא שאשתו גילתה את ההונאה האורניתולוגית שלו והוא השתיקה.

ספרו של גארפילד "החיים והאגדה של הונאה אדירה"          אני  מיינרצהאגן על יאק

9)     ככלל כל סיפוריו הססגוניים ויש רבים שלא צוינו כאן ארעו תמיד ללא שום אדם נוסף שנכח בארוע. לא ניתן להסתמך על אף עדות כדי לאששם.

 כתב: מיכה זילברמן מורה דרך omrzlbr@netvision.net.il :   מייל 052-8241246 -טלפון האינטרנט לאתר קישורים:

 הקרב על באר שבע קטע מהסרט "הפרשים הקלים" המתאר את "תרגיל התרמיל",

 אורי קציר על מיינרצהאגן.

 ויקיפדיה בעברית וויקיפדיה באנגלית.

גילוי חיים המבוססים על שקרים- האקספרס

כתב: מיכה זילברמן מורה דרך omrzlbr@netvision.net.il :   מייל 052-8241246 –

אתר האינטרנט: michatourguide.com

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>