אדמירל נלסון, טנריף , קרב הנילוס ועכו

Horatio-Nelson

בעת טיולי האחרון בטנריף שוטטתי ברחובות העיר בעת הקרנבל המפורסם. חיפשתי טבלה שבה מוזכר קרב חשוב. על הטבלה ישבה מקומית גדולת בשר וישבנה הסתיר את הכיתוב.

המקומית הנדיבה הסכימה להזיז פיסת ישבן כדי שאוכל לצלם פיסת היסטוריה במקום בו נפצע אדמירל נלסון ביולי 1797. נלסון היה מוכר לי בעיקר מחברי ילדותי שהיו מעשנים את בדליהן של סיגריות נלסון.

נלסון עם פרסומת
וזה היה דבר הקרב.

בסוף המאה ה -18 השליטה בים הייתה המפתח לשלטון עולמי. בריטניה הגדולה נלחמה בכוחות המשולבים של ספרד וצרפת שהיו בעלי ברית באותה תקופה ונלחמו על כל נמל, מפרץ או ים. בפברואר 1797 הביסו הבריטים שייטת ספרדית מול חופי קייפ סנט וינסנט(דרום מערב פורטוגל), האירוע היה תחילת התקופה בה אכן "בריטניה שלטה בימים".

אדמירל משנה הורשיו נלסון הוצב בפיקוד על המצור הימי של קאדיז על ידי הצי המלכותי. קדיז הייתה נמל חשוב עבור ספרד, בהיותה הנמל העיקרי לסחר עם מושבות אמריקה הלטינית.

בסנטה קרוז דה טנריף התגוררו באותה עת כ 8000 תושבים והייתה נמל המסחר העיקרי של האיים הקנריים. זו הייתה גם העיירה המבוצרת היחידה והנמל היחיד באיים שהוסמך לסחור עם אמריקה.

המפרץ הגדול, המוגן מהרוחות האליסיות הנושבות בהרי אנאגה, היה מעגן מצויין. לעיירה ביצורים טובים כדי להגן עליה, וגם הספינות העוגנות במימיה מוגנות היו מפני התקפה.PALCQUE  NELSON SANTA CRUZ

לאחר שנתפסו כמה ספינות כתר ספרדיות במפרץ סנטה קרוז חשב נלסון כי קל יהיה לכבוש את הנמל החשוב הזה.

ב- 14 ביולי 1797 נתן האדמירל ג'ון ג'רוויס את האישור לתכנית נלסון, ותשע אוניות בריטיות עם 393 תותחים הפליגו לטנריף. נלסון ואנשיו, שנבחרו מהעילית של חיל הים המלכותי נשלחו למשימה.

התוכנית של נלסון הייתה להנחית 1000 גברים מצפון לסנטה קרוז בחסות החושך בחוף Valle Seco, – העמק היבש , ולהמשיך מייד להשתלט על מבצר פאסו אלטו ששלט מגבעות מצפון לעיר, שם הייתה סוללה של 22 תותחים שהגנה על העיר ואז לתקוף את העיר עצמה.

נלסון שלח מכתב למפקד הכוחות בסנטה קרוז, הגנרל אנטוניו גוטיירס, בדרישה למסור את כוחותיו ואת מבצריו, למסור את הספינה 'אל פרינסיפה ד'אסטוריאס' – (נסיך אסטוריאס שהוא יורש העצר של ממלכת ספרד) שבנמל הסחורה שעל סיפונה והסחורה שכבר הורדה לחוף.

נלסון הציע כניעה מכובדת, אך איים להשמיד את סנטה קרוז ואת כל העיירות בטנריף בהפגזה אם לא יתקבלו תנאיו.

ב 21 ביולי העיר הייתה במצב כוננות גבוה. להגנתה היו לה 84 תותחים עם 375 אנשי ארטילריה הפרוסים מצפון לדרום ב 17 סוללות, מבצרים וטירות. המבצרים החשובים ביותר היו מגדל סן אנדראס, הטירה פאסו אלטו, מצודת סן מיגל וסוללות התותחנים של סן אנטוניו, סן פדרו, לה קונספסיון, סן כריסטובל וסן ​​חואן.

בעיירה היו כ- 1600 גברים שברשותם נשק, אך רק 300 מהם היו חיילים מקצועיים, כולל גדוד החי"ר של האיים הקנריים וקבוצה של גברים צרפתים שנפלו בשבי.castle-02-500 SANTA CRUZ

מבצר סן כריסטובל

בלילה של ה 21 – 22 ביולי הצליחו הפריגטות הבריטיות להיכנס למפרץ סנטה קרוז מבלי שהבחינו בהן, אך הרוחות הנגדיות והזרמים מנעו נחיתה.

נחיתה שנייה נוסתה מאוחר יותר ב- 22 ביולי. נלסון החליט לנחות על חוף מעבר לטווח התותחים של הטירה פאסו אלטו, וחילק את כוחותיו לשלוש קבוצות, שאחת מהן תטפס על הגבעות, שעל פי מפות נלסון היו אפשריות לטיפוס ותדלג באיגוף על פאסו אלטו למקום גבוה יותר. יתרת כוחותיו תישאר בחלקו התחתון של ההר.

הנחיתה הבריטית הושלמה בצהרי היום. בינתיים הגנרל הספרדי ניחש את צעדי נלסון ושלח שתי יחידות חמושות כדי לחסום את התקדמות הבריטים. והם הופתעו לחלוטין. בשלב זה הבינו הבריטים שהמפות שלהם שגויות, והתקדמותם לסנטה קרוז באיגוף פאסו אלטו היא בלתי אפשרית בגלל הטופוגרפיה הקשה.

הבריטים היו לכודים וביקשו לחזור לספינותיהם. נלסון החליט שהפתרון למצב הוא התקפה ישירה על העיר סנטה קרוז מצד הים.

תוכניתו הייתה להנחית 960 גברים, שהיו חמושים במלואם ומלווים בתותח קטן, אל הרציף בטירה סן כריסטובל ולכידת הטירה משם ניהל המפקד הספרדי את ההגנה. תוכנית ההתקפה התבססה על מידע שנאסף מפרוסי שנשבה על היבשה.

בשעה 17:00 ב- 24 ביולי הפליגה השייטת הבריטית למפרץ בסנטה קרוז ועגנה כאשר שתיים מהספינות הבריטיות פונות לטירה פאסו אלטו אותה החלו להפגיז. זו הייתה טקטיקת הסחה כדי להסיח את דעת הספרדים מכוונותיהם האמיתיות.

באותו לילה בשעה 23:00 עלו 960 גברים על סירות והחלו לפלס את דרכם לחוף העיירה. נלסון היה המוביל. הם כמעט הגיעו לחוף כאשר הבחינו בהם זקיפים ספרדים ויתרון ההפתעה אבד.

הסוללות הספרדיות פתחו באש לעבר הסירות ואניות השייטת בהפצצה כבדה. בגלל מזג אוויר גרוע והטרדות מאש תותחים, רק חמש סירות הגיעו לרציף המיועד ונחתו בו רק חלק מהכוחות. שארית הסירות פנו דרומה, אחת הסירות טבעה ו90 חיילים אבדו

הרובאים הספרדיים פגעו בצליפותיהם בחלק מהבריטים.

נלסון, בדיוק כשנחת וצעד על חוף טנריף עם חרבו השלופה, נפגע בזרועו הימנית על ידי כדור מ"פצצת מצרר" ( פגז המכיל כדורים רבים כענבים המתפזרים לאחר הירי) . זרועו היתה מרוסקת והוא דימם מאד, הוא נלקח מיד ל ספינה תזאוס שם אמר למנתח :" סלק את פיסת הבשר הזו ממני" הזרוע מתחת למרפק ונזרקה לים כמנהג הימאים למרות שנלסון ביקש לשמרהNELSON INJURED

יתר הכוחות הנוחתים לא הגיעו לתוצאות טובות יותר אך קפטן טרוברידג' החליט לנסות את מזלו ושלח הודעה לגנרל גוטיירז בדרישת כניעה. אבל הספרדי סירב להצעה זו בתשובה שיש לו אבק שריפה, כדורים וגברים לרוב.                                                                                                                  טרוברידג' ואנשיו נסוגו למנזר והתאגדו עם שאר החיילים הבריטים שכבר היו שם ומנו כ 600 איש. הם הוקפו על ידי כוחות הספרדים והמתינו לעזרה מהשייטת הבריטית , עזרה מעולם לא הגיעה.          הסירות הבריטיות ששימשו לנחיתה והושארו על החוף נהרסו על ידי הגברים, הנשים והילדים של סנטה קרוז. המצב לא הותיר בפני הבריטים שום אפשרויות פעולה או נסיגה וקפטן הוד נשלח להציע את כניעת החיילים לגנרל גוטיירס, שהיה נדיב וקיבל את הכניעה.                                                           הבריטים הורשו לצאת עם נשקם בתנאי שיסכימו לא להטריד את העיירה סנטה קרוז או לתקוף אותה וגם אף אי אחר באיים הקנריים, טרוברידג 'הסכים לתנאים.

canon-tigre

התותח  "טיגרה " שעל פי אנשי סנטה קרוז פצע את נלסון

בשעה 06:00 ב- 25 ביולי הכל שקט. החיילים הבריטים המובסים נעזרו בידי המנצחים הספרדים שהשאילו להם סירות שנתנו תושבי האי כדי לחזור לאניותיהם. הטיפול בכוחות הבריטים המנוצחים היה נדיב מאוד, הפצועים הובלו לבית החולים המקומי והם קיבלו טיפול נאות שכלל לחם ויין.

gutierez  גוטיירז

הגנרל גוטיירז הזמין את כל הקצינים הבריטים לארוחת ערב. למחרת, הפתיע נלסון ושלח את המכתב הבא לגנרל גוטיירז.

"להוד מעלתו דון אנטוניו גוטיירז, המפקד הכללי של האיים הקנריים

ספינת הוד מלכותו, מול סנטה קרוז דה טנריף.

26 ביולי 1797

אדוני,

אני לא יכול לצאת מהאי הזה מבלי להעניק להוד מעלתך את תודתי הכנה על הדאגה לי, באנושיותך לטובת האנשים הפצועים שלנו שבטיפולך, ועל הנדיבות שלך כלפי יתר אנשינו . לא אהסס לספר על זאת לממונים עלי, אני מקווה ומבטיח שבזמן מתאים הוד מעלתך אבהיר באופן אישי עד כמה אני באמת, אדוני, עבדך הצייתני ביותר, הצנוע ביותר,

הורשיו נלסון

נ.ב. אני בטוח כי הוד מעלתך יכבד אותי ויקבל סלסלת בירה אנגלית וגבינה.

הגנרל גוטיירס כתב בחזרה לנלסון ושלח כמות יפה של היין הטוב ביותר שהיה לאי להציע. ב 28- ביולי 1797.

כל שנה ב25 ביולי עורכים תושבי סנטה קרוז שחזור של הקרב ההירואי עליו גאוותם. עם המדים , כלי הנשק, צרעם תותחים, תופים ותזמורות.

Battle_Of_The_Nile_August_1st_1798_At_10pm

קרב הנילוס במפרץ אבו קיר – תומס לוני

בהמשך הקריירה שלו הביס נלסון את צי נפוליון במפרץ אבו קיר בקרב הנילוס – אוגוסט 1798. הספינה תזאוס שהיתה ספינת הדגל בקרב בסנטה קרוז השתתפה גם בקרב הנילוס. אותה ספינה ארבה לצי של נפוליאון במפרץ חיפה בליווי הספינה טייגר והשתלטה על תותחי המצור של נפוליאון שהיו בדרכן לצבא נפוליאון הצר על עכו. תותחי צבא נפוליאון הוצבו בעיר עכו מולו ומול צבאו הצר עליה.HMS THESEUSהספינה תזאוס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>