חג מולד וחנוכה בצמח אחד

POINSETTIA

החלבלוב.                                                                                                  בעולם ישנם כ 2000 מינים של חלבלוב . לכן הוא נחשב לאחד הסוגים הגדולים בעולם מבחינה מספרית  הצמח שייך למשפחת החלבלוביים.  שמו הבוטני  EUPHORBIA  -  המשפחה - EUPHORBIACAEA מבחינת מראהו השונות בין המינים כה גדולה עד כי אדם יתקשה להאמין שהם שייכים לאותו הסוג.         השונות המרשימה מעוררת תהיות האמנם צדק לינאוס בסווגו אותם כסוג אחד.                                   הסוג נקרא על שם אאופורבוס. הרופא של מלך נומידיה(מערב צפון אפריקה ) יובה השני- יובה נשא את לאשה את קליאופטרה סלנה בתם של מרקוס אנטוניוס המפורסם וקלאופטרה.  (במאה ראשונה לפני הספירה ותחילת מאה ראשונה לספירה) .  אחיו של אאופורבוס  שרת כרופאו של הקיסר אוגוסטוס.           למטה מטבע של יובה השני ואשתו סלנה.

JubaSelene

יובה השני נחשב למלך גדול וזכה לכבוד ונקבר ליד אלג'יר במאוסוליאום ענק הנראה למטה ומקום לו גם באתוס הלאומי האלג'ירי. את פסליו ניתן לראות במוזיאון הארכיאולוגי בבירת אלג'יריה.

Juba_II_of_Numidia_burial_place

אאופורבוס שם לב שלצמח בשרני נפוץ בהרי האטלס יש תכונות המשפיעות על דרכי העיכול. הצמח הזה נקרא  EUPOHORBIA RESINIFERA  ויש לו מראה "קקטוסי" לגמרי למרות שאינה קקטוס כלל. את שם הסוג נתן לצמח המלך יובה בעצמו לכבודו של רופאו. סגולותיו של הצמח מוזכרים על ידי דיוסקורידס ופליניוס הזקן. כתרופה לפצעי נפיחות (אפצס) .

EUPHORBIA RESINIFORA בהרי האטלס
Euphorbia-resinifera-01

המלך יובה שלח מומחים לאיים הקנריים הסמוכים לחוף מרוקו ושם מצאו הם מינים קרובים למין המצוי בהרי האטלס. המדענים המודרניים קראו למין חלבלוב על שמו של המלך יובה השני. בתרגום מלטינית אאופורביה של המלך יובה. באיים הקנריים יש מין של חלבלוב הדומה מאד למין החי בהרי האטלס הוא קרוי  למעשה חלבלוב קנרי

   Euphorbia Canariensis

Euphorbia_canariensis_(La_Fajana)_11Euphorbia regis-jubaeEuphorbia_regis-jubae

לצמח מוהל חלבי לבן שהוא למעשה רעיל . במינונים קטנים הוא משמש כמרפא. הברברים באטלס התיכון והגבוה, מכנים אותו דאע'מוס DAGHMOUS – הם משתמשים בו לריפוי פצעים וכן נגד סרטן. צמח נוסף EUPHORBIA BALSAMIFORA  משמש כמאכל ואילו מין נוסף של חלבלוב משמש כאלמנט חריף במזון וחריף אף יותר מהצ'ילי.ATLAS  EUPHORBIA

באיים הקנרייים מספר מינים שחלקם גדל גם בצפון אפריקה אך הם מכסים שטחים גדולים ביותר במורדות הסלעיים הוולקנים של האיים.  החלבלוב קרוי בפי המקומיים  באיים הקנריים – טאבאייבה–TABAIBA  . הצמח מוכר מאד בתרבות האבוריג'ינית של האיים כצמח המהווה מקור לרעל לצייד ודייג . הילידים נהגו לדוג בשיטות המסורתיות כשפיזרו את נוזל הצמח באזור בו נמצאו ריכוזי דגים שצפו מחוסרי יכולת לנוע ולילידים נותר רק לאוספם מפני המים.

Euphorbia atropurpurea  מהאי טנריף.

Detail_of_the_floral_bracts_of_Euphorbia_atropurpurea

כ 40 מינים גדלים בארץ ישראל אך הנציג הבולט והמרשים ביותר בארץ ישראל ובמזרח התיכון קרוי  חלבלוב מגובשש. ניתן לראותו מצפון הנגב צפונה והוא מעטר מורדות הרים בגליל ובמיוחד בגולן. כדוריו הצהובים מייפים את צלעות העמקים והנחלים. צורת הצמח הכדורית מרשימה ביותר ובגלל צורתו הכדורית קיבל את התואר " מגובשש". אולם התואר העברי מתעלם משמו המדעי הנוקב בשמה של ירושלים כדי לאפיינו -   Euphorbia hierosolymitanaחלבלוב

"החלבלוב היהודי" -באפריקה גדל מין אחר מהסוג חלבלוב. הוא ענק בגודלו ובגלל צורתו האופיינית הדומה למנורה היהודית הוא קיבל את השם חלבלוב המנורה -Euphorbia Candelabrum. אמנם צורתו כמנורה אך מספר ענפיו עולה בדרך כלל על אלו של המנורה ואף על חנוכייה.. בית הגידול שלו הן הסאוונות רחבות הידיים שבאפריקה המרכזית.  לצמח זה  גם מראה קקטוסי אבל גודלו מאפיל על כל מיני החלבלוב בעולם והוא מזדקר בגאון מעל עצי הסאוואנה שהם בעיקר עצי שיטה. צורתו וגודלו  מרשימות ביותר.

חלבלוב המנורה    

800px-Euphorbia_candelabrum_1 (2)

"החלבלוב הנוצרי " 

שגרירה הראשון של ארצות הברית במקסיקו שהחל את כהונתו בשנת 1825 נקרא Joel Roberts Poinsett  הוא מצא שהצמח האדום היפה המופיע בראש הדף בשלישייה, מצוי במדינות אלרקון וטקסקו במקסיקו. הוא הגדיר אותו כמין של חלבלוב, הצמח הרשים אותו במיוחד ולכן החל לעסוק בהבאת הצמח צפונה ובאיקלומו בארצות הברית. לכן מכונה  המין בקרב הציבור הרחב בכל העולם על שמו – "פוינסטיה" . השם הבוטני הוא Euphorbia pulcherrima. הוא החלבלוב ההדור.

אגדה מקסיקאית מספרת על נערה ענייה שלא היתה לה מתנה ראויה להביא לקישוטי חג המולד ולכן השתמשה בצמח הבר הזה כקישוט שהפך לסמל חג המולד במדינות רבות. האצטקים השתמשו בצמח לקישוט , חיטוי וכן צביעה בצבע שהופק מעליו האדומים. בצורתו מצאו הנוצרים תזכורת לכוכב בית לחם וצבעו האדום מסמל את קורבנו של ישוע. מין זה מהווה את הצמח המזוהה ביותר עם חג המולד בשל כך.  למעט האשוח הידוע. עסקי מכירתו משגשגים ביותר בדצמבר ובשנות ה 2000 מכרו רק בארצות הברית את עציציו בסכום של $256,000,000 . לסיכום הכתוב כדאי לזכור לא לטעום מחלב החלבלוב הרעיל.

למטה  פוינסטיה – חלבלוב הדור

Euphorbia_pulcherrima-1כתב מיכה זילברמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>